Sunday, August 2, 2015

Masina, o necesitate in SUA - partea I

Salutare (dupa mult timp) dragi cititori :),

     Mi-a cam iesit din obisnuinta sa scriu pe blog insa imi promit in fiecare saptamana ca ,, weekendul asta scriu pe blog''....nu-mi iese :). Asa ca acum, voi scrie insa nu promit ca voi reveni prea curand. Poate asa reusesc sa scriu mai des. Subiecte am, asta nu ar fi o problema. Astazi va voi povesti despre cum ne-am luat noi masina. Prima a fost un Nissan Altima second hand pe care am tinut-o cateva luni. A doua o Honda Civic, noua in leasing (am dat la schimb si Nissanul vechi). Dar sa o luam cu inceputul.
     Cam dupa vreo saptamana de la aterizarea noastra in Philadelphia ne-am dat seama ca povestile pe care le auzeam in Romania cum ca in America masina e o necesitate, sunt o realitate. Acum pentru a fi corect pana la capat trebuie sa stiti ca, daca locuiti intr-unul din orasele mari, aveti jobul si locuinta relativ aproape sau macar conectate cu mijloacele de transport in comun atunci, nu e chiar o problema atat de mare. Practic, toata aceasta legenda cu ,,masina it's a must'' vine de la distantele foarte lungi care sunt in SUA. Fara masina faci foarte mult timp pe drum daca folosesti transportul in comun, sau la unele e aproape imposibil sa ajungi.
In cazul nostru, venind la Adi si Anca care stau undeva la marginea orasului ne-am dat seama ca fara masina ne-ar fi foarte greu si sa mergem la interviuri. Asa ca am decis ca din banii pe care ii aveam sa ,,sacrificam" cateva mii de dolari si sa ne luam o masina. Sfatul meu este ca daca aveti ceva economii cand veniti aici si aveti si unde sa stati o perioada la inceput este bine sa va luati o masina deoarece va ajuta in multe situatii.
Dupa ce am stat noi si ne-am gandit si am calculat am zis ca vom lua o masina second hand de maxim 3500$-4000$. Si am inceput cautarile.
     Cele mai multe oferte se gasesc pe www.craiglist.com  Site-ul asta poate fi mana cereasca pentru cei care sunt la inceput de drum. Gasesti ce vrei aici. Partea proasta este ca cumperi lucruri folosite de altii si atunci si riscul sa iei teapa este mare. Dar, daca te pricepi la ceea ce cumperi si ai un pic de noroc poti sa gasesti niste dealuri foarte bune. Pentru masina mai exista varianta ,,auctions'' dar aici riscul sa iei teapa este si mai mare asa ca am ramas la craiglist.com. Am inceput eu cautarile dar eram oarecum si presati de timp deoarece vroiam sa dam  examenul de permis iar pentru traseu folosesti masina proprie. Cel mai rau lucru cand vrei sa cumperi masina second hand este sa nu te pricepi deloc la masini, asa cum sunt eu. Cand nici nu stii ce cauti pe un site asa de mare ca si craiglist risti sa cauti acul in carul cu fan. Totusi discutand si cu Adi am reusit sa reduc lista scurta la 3 marci: Nissan, Honda si Toyota. Fiind masini japoneze sunt mult mai bune decat cele americane dupa 8-10 ani. Am inceput sa dau primele telefoane si deja aveam 2 super oferte de masini la niste preturi incredibile ( cred ca erau masini vechi de 5-6 ani la doar 1000 - 1500 de dolari). Pareau tepe dar am vrut sa ma conving asa ca am sunat. Sunt practic o alta varianta a printului nigerian de pe email. In ambele cazuri nu reuseam sa vb cu nimeni, doar prin sms se comunica. Erau povesti triste si amandoi erau plecati din tara. Unul era in armata in slujba tarii, cealalta era ceva asistent medical intr-o misiune de caritate prin Africa. Practic imi ziceau ca ei nu sunt in tara, dar masina este si sa trimit eu banii prin nu stiu ce site sigur iar ei dupa ce vad ca banii au fost trimisi vor trimite masina. Haha...oare cineva chiar pica in plasa? Banuiesc ca da din moment ce exista asemenea oferte:).
     Revenind la lucruri serioase, chiar dupa prima tura de telefoane am gasit un albanez, tanar care isi vindea Nissanul Altima din 2002 cu 3500$. Am decis sa ne vedem, l-am luat si pe Adi cu mine care se pricepe la masini ca singur probabil nici nu stiam la ce sa ma uit si masina se prezenta intr-o stare buna. Cateva zgarieturi normale dupa 10 ani de condus in Philly, motorul arata bine, am verifica masina pe dedesubt si nu curgea nimic, am condus-o sa testam frane, directie si totul era ok; am negociat si a scazut preul la 3200$. Era prima masina pe care o vedeam si impotriva principiului meu de a nu cumpara primul lucru pe care il vad(amuzant este ca Adi avea acelasi principiu) am zis ca arata prea bine si pretul e bun pentru a nu profita. Asa cum am zis eram si presat de timp si am decis sa o iau. Toate bune si frumoase, am facut actele si aveam masina. Toate astea se intamplau undeva in luna Octombrie. Dupa cateva saptamani au inceput si primele probleme, pierdeam antigel si dupa o vizita la mecanic am aflat ca problema era mai mare de atat : masina avea garnitura de chiuloasa arsa iar antigelul se pierdea in sistemul de evacuare care afecta catalizatorul. Practic masina nu avea cum sa mai functioneze foarte mult timp. Neavand alta solutie, am decis sa mergem cu ea pana cedeaza de tot. Se apropia iarna si partea proasta era ca nu functiona nici incalzirea, se pare ca din aceiasi cauza. Cam o data la 4 saptamani masina nu pornea si trebuiau cateva incercari pentru a o urni din loc, permanent aveam grija sa alimentez cu antigel pentru a nu fierbe motorul, verficam si uleiul pentru ca ardea mult mai repede. Cu ocazia asta am mai invatat si eu lucrurile de baza la o masina :).
     In Philadelphia (si cred ca in toata America), verificarea tehnica a masinii (ITP-ul in Romania) se face anual iar eu in luna februarie 2015 trebuia sa duc caruta sa treaca testul :). Lucrurile se inrautatisera si deja problemele cu nepornitul erau tot mai dese, avea perioade si cand incepea sa tremure cand incetineam la semafor, semne ca se apropia sfarsitul. Reparatul nu era o varianta deoarece ma costa inca o data masina. Garnitura de chiuloasa nu e mare lucru si nu costa mult in schimb manopera ajungea la cateva mii de dolari. Cautand pe net am vazut ca de fapt, lotul de Altima din 2002 - 2004 au avut multe recall-uri in fabrica chiar pe aceasta problema dar era deja tarziu. Ar fi trebuit sa fac toata aceasta cercetare inainte sa o cumpar.
     In februarie am reusit sa gasesc un service al unui roman care m-a ajutat si  a facut cumva ca masina  sa treaca testul si mai castigasem un an (asta daca tinea masina atat). La un moment dat nu am mai reusit sa o pornim si vreo saptamana nu am miscat-o din fata casei. Era clar ca nu mai avea mult. Intre timp aflase si ca jobul meu de intern urma sa devina permanent si am decis ca trebuie sa ne luam alta masina. Aveam deja jumatate de an in SUA si am zis ca leasingul e cea mai buna varianta. Despre urmatoarea masina in partea a doua ca sa nu va plictisesc cu postari foarte lungi.

No comments:

Post a Comment