Friday, December 12, 2014

Echivalarea studiilor in SUA

Salutare dragilor!!!

     De mult timp am vrut sa scriu acest post despre echivalarea studiilor aici, insa am asteptat sa fiu admisa oficial la Master ca apoi sa va povestesc intreg traseul parcurs.
     Inca din Romania am fost hotarati sa facem tot ce ne sta in putinta ca sa ne echivalam studiile aici pentru ca daca la inceput asa am fost sfatuiti de cei la care veneam, acum, traind aici, pot sa spun cu mana pe inima ca un job care necesita faculatatea terminata se plateste de la dublu in sus. Asa ca am intrebat in stanga si in dreapta cine face aceste echivalari si am dat peste una din cele mai mari agentii din US, numita WES. Pe site-ul ei sunt toate informatiile necesare, insa trebuie rabdare multa ca sa ajungi sa ai actele echivalate aici. De ce? Pentru ca din Romania iti trebuie o groaza de acte, adeverinte si stampile specifice statului roman:). Intai trebuie sa te adresezi facultatii pe care ai terminat-o si sa-i rogi sa-ti dea o adeverinta de autenticitate a diplomei (cu toate ca ei ti-au emis-o, ei au semnat-o, le-o arati in orginial dar nu conteaza). Adeverinta asta doar nu credeti ca se elibereaza pe loc....faci o cerere, platesti 20 ron si in 10 zile lucratoare ti-o elibereaza aceeasi secretara unde ai lasat cererea:))). Asta am patit noi la Universitatea Transilvania din Brasov unde a terminat Catalin. Eu am absolvit la SNSPA Bucuresti unde lucrurile stau mai normal, in sensul ca, am dat un telefon sa vad ce trebuie sa fac, am vorbit cu secretarul sef care m-a rugat sa-i scanez diploma si sa i-o trimit pe mail (ca doar nu o sa fac un drum la Bucuresti doar pentru asta) si a doua zi pot sa trimit pe oricine din Bucuresti sa ridice adeverinta, fara cereri, costuri si altele.
     Bun, acum avem adeverintele ce facem dupa? Ei bine trebuie sa te adresezi celor de la CNRED, care au sedii in mai multe orase, de obicei in facultatile mari, deci m-am intors la Universitatea Transilvania sa depunem dosarele. Acest centru verifica daca diploma ta impreuna cu adeverinta de autenticitate sunt reale si pun o stampila de diploma.....totul costa parca 45 ron de pers si dureaza vreo 14 zile ca trebuie sa ajunga la Bucuresti. Se intorc diplomele de acolo stampilate deci autentificate de toate organele posibile asa ca ne apucam de apostilat, tradus, supralegalizat. Intai apostilam diplomele in orginal la Prefectura, apoi le traducem in engleza sa inteleaga astia ceva cand le vor citi, le legalizam la un notar public si apoi mergem la Camera Notarilor Publici sa supralegalizele semnatura notarului public....V-am innebunit, stiu....Dar cine va vrea sa faca acesti pasi, ii are aici detaliat si-i poate urmari. Toata nebunia asta a costat undeva la 400 ron pentru amandoi si s-a rezolvat intr-o luna si un pic. Exista notari care fac totul in locul tau daca nu ai timp sa umbli, am cerut si eu un pret si era 950 ron/ persoana asa ca mi-am facut timp sa umblu pe la institutii:)
     Cu toate actele dupa noi venim in US si din prima luna aici incepem sa mergem pe la facultati sa intrebam ce si cum se face aici. Prima la care am fost, a fost chiar La Salle unde doamna de acolo ne-a spus ca are nevoie de echivalarea WES aici, adica sa trimitem actele la WES la New York si sa-i trimitem transcriptul de la ei. In prima faza, fara aceasta echivalare ni s-a spus ca nu cred ca vor recunoaste facultatea si ca ei de obicei recunosc cam jumatate. Dezamagire maxima pe capul nostru ca mai trebuie sa facem aici vreo 2 ani amandoi, ca trebuie sa si lucram, aici stiti ca facultatiile se invart pe la 50.000$....A doua zi aveam programare la alta facultate, Drexel. Mergem si acolo iar acolo alt raspuns. Daca ati terminat o facultate de stat recunoscuta in Romania, va fi recunoscuta si aici si teroretic va puteti inscrie la master, maxim va trebui sa luati cateva cursuri. Imediat ne-a venit inima la loc si zambetul pe buze.
     La WES am trimis pachetul cu toate actele, le-am dat adresele de la 3 facultati unde am aplicat ca ei sa trimita direct la facultati echivalarea (asa cer aici ca sa fie plicul sigilat) si totul a durat 7 zile lucratoare. Costul a fost undeva la 350$/ persoana cu 4 copii incluse. Surpriza mare a fost cand a venit echivalarea si ne-au dat bachelor degree, adica facultatea terminata integral. In acel moment am hotarat ca voi continua doar eu cu studiile, Catalin gasise deja un job in contabilitate/financiar/audit si urmatorul pas pentru el va fi un curs de expert contabil, un CPA aici.
     Dupa ce au primit si facultatile echivalarea m-au contactat sa aplic la master, adica la graduate, nu la undergraduate cum aplicasem deja. Atunci am decis sa continui procesul doar cu Drexel si La Salle, iar decizia pentru La Salle a fost luata din doua mari considerente: Drexel ma considera un student international si trebuia sa mai sustin doua examene la ei (GRE un fel de bacalaureat si IELTS-test de limba engleza) si in plus costul masterului depasea 50.000$. La Salle au inteles ca venind cu Green Card nu sunt cu viza de student si m-au acceptat ca un rezident asa ca nu a mai fost nevoie sa sustin aceste teste, iar costul masterului se ridica la 30.000$. Pot aplica la burse, subventii, dar sigur voi plati peste 60% din valoare. La Salle nu este cea mai buna universitate din Philadelphia (este pe locul 31 din 107 universitati), insa a parut cea mai deschisa pentru studentii imigranti ca mine:).
     Pe langa echivalare mai aveam nevoie de 2 scrisori de recomandare de la profesorii din scoala, asa ca am apelat la toate relatiile posibile sa fac rost de aceste scrisori de recomandare in engleza, semnate si stampilate, mai aveau nevoie de un eseu in care sa spun de ce am ales aceasta facultate, ce asteptari avem, ce vrem sa facem in viitor, asa ca m-am apucat si de scris si uite asa intr-o luna aveam toate actele cerute de ei si aplicatia mea era completa. Vizitasem deja facultatea de 2 ori, stiam campusul, asa ca asteptam cu nerabdare ultimul pas si anume interviul.  La o saptamana dupa ce le-am trimis pe mail tot ce mi-au cerut, am fost invitata la interviul de admitere. M-am imbracat frumos, ca o scolarita, am citit un pic pe net cam ce m-ar putea intreba, am recitit de cateva ori eseul cu telurile mele pe viitor si miercuri la ora 15 eram prezenta la universitate. Interviul l-am sustinut cu advisor-ul meu (aici ai un fel de diriginte pe perioada cursurilor care te ajuta si te indruma), nu a fost greu, dar nici usor, m-a rugat sa-i spun despre mine mai multe ca sa ma cunoasca mai bine, cum cred ca ma vor ajuta cursurile din facultate acum (eu am facut comunicare si relatii publice si continui cu Professional and Business Communication), ce vreau sa fac dupa, cam in ce sector vreau sa lucrez, ce aspiratii am, etc.
     Scoala aici e structurata altfel in sensul ca nu incepe la 1 oct si se termina in vara.....incepe de 4 ori pe an, in fiecare anotimp. Cand intri la scoala ti se spune cate cursuri trebuie sa faci ca sa termini, in cazul meu 12. Fiecare curs are 3 credite, deci vor fi 36 credite in total si platesc la numarul de credite.Termini scoala cand ai finalizat toate cursurile si asta depinde numai de tine la cat de multe cursuri aplici pe semestru.
     A doua zi am primit mailul cu acceptarea mea la master si cu ghidul incepatorului:). Masterul va incepe in 12 ianuarie asa ca am sa revin cu povestiri din prima zi de scoala :).

1 comment: